Oceń stronę

Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi

Żylińska Marzena o autorach

ISBN: 978-83-231-3092-5
Rok wydania: 2013
Nr wydania: pierwsze
Liczba stron: 315
Okładka: miękka
Format: 158 x 216 mm
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

zobacz więcej szczegółów

Książka drukowana

oprawa miękka

40 zł

Produkt dostępny

Wysyłamy w ciągu 48h

E-book

publikacja elektroniczna

od 4,92 zł
Pobierz z Ibuk.pl

OPIS SZCZEGÓŁOWY PUBLIKACJI

Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi to książka, w której zostały zebrane wnioski płynące z neuronauk. Dzięki postępowi tych nauk możemy dziś zweryfikować stosowane w domach, w przedszkolach i szkołach metody nauczania. Neurobiolodzy obalają wiele wygodnych dla rodziców i nauczycieli mitów i pokazują, jak wiele zależy od nas dorosłych. To my, tworząc określone środowisko, decydujemy o tym, czym będą zajmować się dzieci. Ich aktywność znajduje odzwierciedlenie w strukturze sieci neuronalnej, można nawet powiedzieć, że rzeźbi ich mózgi. Dlatego z wnioskami płynącymi z neuronauk powinni zapoznać się zarówno rodzice, nauczyciele, jak i studenci kierunków pedagogicznych, a także wszyscy, którzy chcą się dowiedzieć, jak lepiej wykorzystać potencjał dzieci. Jeśli szkoła ma być źródłem prawdy o świecie, sama nie może ignorować wiedzy o tym, jak przebiegają procesy uczenia się.

 

Rozmowy z autorką:

na antenie Radia Tok FM

http://bi.gazeta.pl/im/4/14805/m14805864.mp3

http://bi.gazeta.pl/im/4/14970/m14970174.mp3

w Programie III Polskiego Radia

http://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/1025497,Szkola-toksyczny-zwiazek-od-malego-Jak-nie-zabijac-ciekawosci

SPIS TREŚCI

Wstęp / 9

I. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się / 13
1. Dlaczego neurodydaktyka? / 13
2. Jak działa mózg – fakty i liczby / 26
3. O głębokości przetwarzania informacji, czyli o tym, dlaczego ściągi są lepsze od zeszytów ćwiczeń / 38
4. Egoistyczny mózg, czyli o tym, dlaczego znaczenie ma tak duże znaczenie / 50
5. Czy nauka może być przyjemna? / 58
6. Neuroplastyczność / 70
7. Nauka wymaga aktywności, czyli o tym, dlaczego nikomu nie można przekazać wiedzy / 85
8. Reguły w szkole i w życiu / 92
9. Uczenie się jawne i utajone / 99
10. Rola neuroprzekaźników w procesie uczenia się / 105

II. Fascynujące neurony lustrzane / 118
1. Co mogą neurony lustrzane? / 118
2. Mózg jako organ społeczny / 124
3. Odzwierciedlanie, współbrzmienie i dostrajanie / 132
4. Dlaczego tak trudno ukształtować dziecko na własną modłę lub zmusić je do nauki / 139
5. Wpływ relacji międzyludzkich na efektywność nauczania, czyli o skutkach braku empatii / 143
6. Neurony lustrzane a zabawa / 149
7. Rozwijanie neuronów lustrzanych na przykładzie wiersza Juliana Tuwima Spóźniony słowik / 160

III. Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci / 166
1. Czy Marc Prensky miał rację? / 166
2. Cyfrowi tubylcy, czyli o tym, co jest dla nas łatwe, a co trudne / 169
3. Telewizja, komputery i internet a struktura mózgu / 174
4. Nowe technologie a ADHD / 182
5. Multitasking / 185
6. Cyfrowi tubylcy, imigranci i abnegaci a kompetencja medialna / 191
7. Nowe technologie a kształcenie nauczycieli / 196
8. Szkoła w erze Wikipedii / 203
9. Mózg wobec nowych technologii: rachunek zysków i strat / 213
10. Jak uczą się mózgi cyfrowych tubylców i jakie płyną z tego wnioski / 220

IV. Szkoła przyjazna mózgowi, czyli poszukiwanie alternatywy dla edukacji transmisyjnej / 227
1. Fundamenty obecnego systemu edukacyjnego / 227
2. Dlaczego uczniowie nudzą się w szkole / 238
3. Ciekawość poznawcza umiera w szkole / 243
4. Dydaktyka konstruktywistyczna / 253
5. Czy przedszkola i szkoły wyrównują różnice między uczniami? / 259
6. System testocentryczny, czyli jak urosnąć od mierzenia / 265
7. Mózg zawsze pyta, dlaczego ma się czegoś uczyć / 274
8. Cele edukacji / 277

Podsumowanie / 282
Bibliografia / 294
Słownik terminów / 304

RECENZJE PUBLIKACJI

Najpełniejsze recenzje na blogu Autorki

najbardziej szczere i wszechstronne recenzje kilkudziesięciu czytelników znaleźć można na w komentarzach stronie http://osswiata.pl/zylinska/2013/08/13/neurodydaktyka-nauczanie-i-uczenie-sie-przyjazne-mozgowi/#comments. polecem! Ciekawa lektura!

Janusz Dargiewicz [2013-11-08 10:12:27]
Wyjątkowa książka

Neurodydaktyka wskazuje przyszłość edukacji. Pisze się o niej prawie od 10 lat. Dziś wiemy o niej znacznie więcej. Właśnie pojawiła się ciekawa książka dr Marzeny Żylińskiej pt. „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” (Toruń 2013), która wielostronnie prezentuje założenia tej nowej dydaktyki przyjaznej ludzkiemu mózgowi. Warto poznać!

Zob. więcej: http://www.cen.edu.pl/cen_serwis/?id=18&id2=34

dr Julian Piotr Sawiński [2014-01-07 08:28:54]

AUTORZY

Żylińska Marzena

zajmuje się metodyką i neuropedagogiką. W 2006 roku uzyskała doktorat na UAM w Poznaniu z dziedziny dydaktyki języków obcych. Pracuje jako wykładowca w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu oraz w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. W licznych publikacjach i na seminariach propaguje twórcze wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu. Współorganizowała europejski projekt „Zmieniająca się szkoła”. Jest autorką materiałów dydaktycznych wykorzystujących wnioski płynące z badań nad mózgiem i książki „Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych” (Warszawa 2007). Prowadzi blog „Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce”.

ZOBACZ KATEGORIE PRODUKTU

POWIĄZANE PRODUKTY

zamknij okno
Produkt został dodany do koszyka
zamknij okno

Napisz własną recenzję

Recenzja została dodana, oczekuje na akceptację Administratora.

Biuletyn Wydawnictwa

Jeśli są Państwo zainteresowani otrzymywaniem aktualnych informacji z Wydawnictwa Naukowego UMK, prosimy zapisać się do subskrypcji biuletynu.

Społeczność Facebook.com

Zamówienia: 87-100 Toruń, ul. Reja 25 tel./fax: (0 56) 611-42-38, e-mail: books@umk.pl